T.C.
ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
REKTÖRLÜK TÜRK DİLİ BÖLÜM BAŞKANLIĞI
2023-2025
STRATEJİK EYLEM PLANI
Hazırlayan
Rektörlük Türk Dili Bölüm Başkanlığı
Kalite Güvence Komisyonu
Çanakkale-2023
İÇİNDEKİLER
1. Ön Bilgi...................................................................................................................................3
2. Amaç .......................................................................................................................................3
3. Kapsam....................................................................................................................................3
4. Planlama Süreci ve Uygulama Planı ......................................................................................3
5. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili Bölümünün Tanımı ve Tarihçesi......................................................................................................................................3
6. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili Bölümünün Misyonu……………………………………………………………………………………......4
7. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili Bölümünün Vizyonu.......................................................................................................................................4
8. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Türk Dili Bölüm Başkanlığının Misyon ve Vizyonunu Oluşturan Temel Değerler……………………………………………………………………...4
9. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Türk Dili Bölüm Başkanlığının Misyon ve Vizyonunu Oluşturan Temel Amaçlar……………………………………………………………………...5
10. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili Bölümünün Eğitim Sistemi………………...………………………………………………………………………..5
11. Mevcut Öğrenci Profili.........................................................................................................5
12. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili Bölümünün Paydaşları .....................................................................................................................................................6
12.1. İç Paydaşlar………………………………………………………………………6
12.2. Dış Paydaşlar……………………………………………………………………..6
13. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili Bölümünde Ders Veren Öğretim Elemanlarının Dağılımı………………………………………………………………………...6
14. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili Bölümünün Swot Analizi………………………………………………………………………………………….7
14.1. Güçlü Yönler……………………………………………………………………..7
14.2. Zayıf Yönler………………………………………………………………………7
14.3. Fırsatlar…………………………………………………………………………...8
14.4. Tehditler………………………………………………………………………….8
15. Sorunlara Çözüm Önerileri Getirilmesi ve Uygun Stratejilerin Geliştirilmesi…………….8
1. Ön Bilgi
Türk Dili Bölüm Başkanlığı, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlüğüne bağlı bir bölümdür. Türk Dili dersi, üniversitemizin Fakülte, Yüksekokul ve Meslek Yüksekokullarının birinci sınıflarında Güz ve Bahar döneminde kredili zorunlu YÖK dersi olarak verilmektedir.
2. Amaç
Bu stratejik plan, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Rektörlük Türk Dili Bölüm Başkanlığının 2023-2025 yılları arasında eğitim öğretim kalitesini arttırabilmesi ve gelişmelere uyum sağlayabilmesi için belirlenen stratejileri ve bu stratejilere bağlı hedefleri ortaya koymak amacıyla hazırlanmıştır.
3. Kapsam
Bu plan; Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Rektörlük Türk Dili Bölüm Başkanlığına bağlı Türk Dili dersinin neleri içerdiğini kapsamaktadır. Plan; Bölüm Başkanlığımızın Öğretim Üyesi ve Öğretim Görevlilerinin önerileri doğrultusunda hazırlanmıştır.
4. Planlama Süreci ve Uygulama Planı
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili Bölüm Başkanlığı stratejik planlama çalışmaları kapsamında misyon, vizyon, temel değerler, stratejik amaç ve hedefler belirlenmiştir. Türk Dili Bölümünün güçlü ve zayıf yönleri ile potansiyel fırsat ve tehditler tespit edilmiştir. Tüm bu çalışmalar 2021 yılında yürürlüğe giren Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Stratejik Planı ile uyumlu bir şekilde yürütülmüştür.
5. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili Bölümünün Tanımı ve Tarihçesi
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi 3 Temmuz 1992 tarihinde, 3837 Sayılı Kanun’la kurulmuştur. Türk Dili Bölüm Başkanlığı Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlüğüne bağlı bir bölümdür. Bölüm Başkanı, Bölüm Başkan Yardımcıları ve Öğretim Görevlilerinden oluşan akademik kadrosu bulunmaktadır.
Çanakkale merkezde 8, ilçelerde 6 olmak üzere kadrolu 14 Türk Dili dersi Öğretim Görevlisi yer almaktadır. Ayrıca, 31. Madde kapsamında 3 Öğretim Elemanı ders vermekle görevlendirilmiştir.
6. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili Bölümünün Misyonu
Türk Dili derslerinde, öğrencilerin dinleme, okuma, konuşma, yazma gibi dili kullanma becerilerini geliştirmek,
Türkçenin dilbilgisel kavramlarını, yazım kurallarını ve noktalama işaretlerini öğreterek öğrencilerin duygularını, düşüncelerini doğru bir biçimde sözlü ve yazılı olarak anlatabilmelerini desteklemek,
Türk Dilinin tarihi gelişimini, bu gelişim sürecinde verilen eserleri ve yazarlarını tanıtmak,
Türk kültürü hakkında bilgi vermek,
Öğrencilere kitap okuma alışkanlığı kazandırmak,
Öğrencileri, sosyal hayatlarında kendilerini doğru bir biçimde ifade edebilmeleri ve eleştirel bakış açısıyla yorum yapabilmeleri konusunda bilinçlendirmek.
7. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili Bölümünün Vizyonu
Dil, bir toplumun tarih ve edebiyatının öğrenilmesini, kültürünün geliştirilmesini, gelecek nesillere doğru bir biçimde aktarılabilmesini sağlayan en önemli unsurdur. Kendi dilini en iyi bir şekilde sözlü ve yazılı olarak kullanabilen bireyler daima başarıya ulaşırlar.
Türk Dili dersi çerçevesinde, öğrencilerin dil ve edebiyat tarihi yönüyle kendilerini geliştirmeleri, araştırma ve uygulama yöntemleri oluşturarak akademik başarıya ulaşmaları hedeflenmektedir.
8. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Türk Dili Bölüm Başkanlığının Misyon ve Vizyonunu Oluşturan Temel Değerler
• Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinin misyon ve vizyonuna uyumlu olmak,
• Atatürk ilke ve inkılâplarına bağlı kalmak,
• Yükseköğretim mevzuatıyla ilgili tüm yasal düzenlemelere uymak,
• Meslekî görevini anayasal ve uluslararası hukuk ilkelerine bağlı kalarak yerine getirmek,
• Öğretmenlik mesleğini sevmek ve öğrencilerine değer vermek. Öğrencileri ayırmadan onlara eşit ve seviyeli olarak davranmak,
• Bilimselliğe ve yenilikçi gelişimlere açık olmak, daima kendini geliştirmek,
• Doğruluk, dürüstlük ve çalışmaktan hiçbir zaman ödün vermemek,
• Zaman yönetimini doğru planlamak,
• Kurum içinde uyum ve dayanışmaya önem vermek,
• Din, dil, ırk, düşünce farklılığı gözetmeden insanları sevmek ve saygı göstermek.
9. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Türk Dili Bölüm Başkanlığının Misyon ve Vizyonunu Oluşturan Temel Amaçlar
Türk dilinin tarihi gelişimini, Türk kültürünü, Türkçenin yapısal ve biçimsel kurallarını öğrencilere öğreterek öğrencilerin dinleyip okuduklarını sözlü ve yazılı olarak doğru bir biçimde kullanmaları ve kendilerini ifade edebilme yeteneği oluşturmaları temel amaç olarak belirlenmiştir.
10. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili Bölümünün Eğitim Sistemi
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili dersi, alanında uzman Öğretim Görevlileri tarafından Fakülte, Yüksekokul ve Meslek Yüksekokulların birinci sınıflarında zorunlu kredili YÖK dersi olarak yüz yüze verilmektedir.
Dersler, olağanüstü durumlara uygun çevrimiçi olarak görsel-işitsel materyallerle yapılacak şekilde hazırlıklı planlanmıştır.
11. Mevcut Öğrenci Profili
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili Bölümü dersini alan öğrenciler, Üniversitemizin Fakülte, Yüksekokul ve Meslek Yüksekokuluna kayıt yaptıran birinci sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Öğrenci sayısı her yıl kayıt yaptıran öğrenci sayısına bağlı olarak değişkenlik göstermektedir.
12. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili Bölüm Başkanlığının Paydaşları
Rektörlük Türk Dili Bölümünün daha verimli olabilmesi ve daha iyi eğitim verilebilmesi adına kamu/özel ve sivil toplum kuruluşları olmak üzere birçok iç ve dış paydaş belirlenmiştir. Bu kapsamda bölümümüzün iç ve dış paydaşları şu şekilde sıralanabilir:
12.1. İç Paydaşlar
• Rektörlük
• Fakülteler, Yüksekokullar, Meslek Yüksekokulları
• Öğretim Üyeleri, Öğretim Görevlileri
• İdari Personeller
• Öğrenciler
• Öğrenci Temsilcileri
• Kütüphane
12.2. Dış Paydaşlar
• YÖK
• ÖSYM
• Türk Dil Kurumu
• Diğer Üniversiteler
• Valilik
• Mezunlar
• Kamu Kurumları
• Sivil Toplum ve Meslek Örgütleri
• İşverenler
13. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili Bölümünde Ders Veren Öğretim Elemanlarının Dağılımı
Türk Dili Bölüm Başkanlığımızda, 1 Dr. Öğretim Üyesi, Çanakkale merkezde 8, ilçelerde 6 olmak üzere kadrolu 14 Türk Dili dersi Öğretim Görevlisi bulunmaktadır. Ayrıca, 31. Madde kapsamında 3 Öğretim Elemanı ders vermekle görevlendirilmiştir.
14. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili Bölüm Başkanlığının Swot Analizi
Bölümümüz eğitim ve öğretim faaliyetleri farklı yönlerden değerlendirilerek güçlü ve zayıf yönleri ile fırsatlar ve tehditler tespit edilmeye çalışılmıştır.
14.1. Güçlü Yönleri
• Akademik personel ve öğrenciler arasındaki iletişimin güçlü olması,
• Öğretim Görevlilerinin sorumluk ve disiplin düzeyinin yüksek olması,
• Öğretim kadrosu arasında güçlü bir dayanışma bulunması,
• Öğretim Görevlilerinin problem çözmeye odaklı özverili ve başarılı çalışma sistemleri,
• Türk Dili dersi içeriklerinin her dönem başlangıcında güncellenerek yeni konularla zenginleştirilmesi,
• Türk Dili bölümünün üniversitenin diğer akademik birimleriyle ve idari personelleriyle uyum içerisinde çalışmaları,
• Türk Dili bölümünün meslek kuruluşları ve sivil toplum örgütleri ile iyi ilişkiler kurması,
• Türk Dili dersinin olağanüstü durumlarda çevrimiçi olarak verilecek şekilde hazırlıklı planlanması,
• Türk Dili bölümünün teknolojik alt yapı kapsamında bilgi kaynaklarına erişiminin uygun olması,
• Üniversitemizde okuyan ihtiyaç sahibi öğrencilere maddî manevî destek sağlanması,
• Öğrencilerin iletişim ve dili kullanma becerilerinin ders içerisinde ve sosyal hayatlarında geliştirmeye yönelik desteklenmesi.
14. 2. Zayıf Yönleri
• Öğrenci sayısının fazla olması,
• Vize, Final ve Bütünleme sınavlarının ortak yapılması. Sınav sorularının çoktan seçmeli test şeklinde uygulanması,
• Öğretim Görevlisi sayısının yetersiz olması,
• Öğretim Görevlilerinin kendilerine ait ofislerinin bulunmaması,
• Türk Dili Bölümü bünyesinde bir kariyer geliştirme programının bulunmaması,
• Dersliklerle ilgili fiziksel ve donanımsal yetersizlikler,
• Öğrencilere ve akademisyenlere yönelik sosyal ve bilimsel etkinliklerin maddî destek bulunamaması nedeniyle yapılamaması,
• Sosyal etkinliklerin öğrenci katılımının azlığı nedeniyle gerçekleştirilememesi.
14. 3. Fırsatlar
• Alanında uzman ve deneyimli akademik kadrosunun bulunması,
• Akademisyenler için yapılan yeni yasal düzenlemeler,
• Türk Dili dersinin Fakülte, Yüksekokul ve Meslek Yüksekokullarında zorunlu ve kredili olması,
• Türk Dili dersinin Fakülte, Yüksekokul ve Meslek Yüksekokullarının birinci sınıflarında veriliyor olması,
• Üniversitemiz öğrencilerinin kolayca erişebilecekleri bir kütüphaneye sahip olması,
• Bölüm ve diğer bölümlerdeki Öğretim Üyeleri, Öğretim Görevlileri arasındaki dayanışmanın işbirlikçi olması.
14. 4. Tehditler
• Öğretim Görevlilerinin yükselme olanaklarının çok fazla olmaması,
• Öğrencilerin bilgiye kolayca ulaşmaları adına derslerde cep telefonu kullanmaları,
• Üniversitemizin Fakülte, Yüksekokul ve Meslek Yüksekokullarındaki derslik sayısının yetersiz olması. Bu nedenle kalabalık dersliklerde derse girmek durumunda kalan öğrencilerin derslerde dikkatlerinin dağılması.
15. Sorunlara Çözüm Önerileri Getirilmesi ve Uygun Stratejilerin Geliştirilmesi
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörlük Türk Dili Bölüm Başkanlığının yaptığı SWOT analizi sonucunda değerlendirilen zayıf-kuvvetli yönler, fırsatlar-tehditler dikkate alınmıştır. Üniversitemizin uyguladığı stratejilere uyumlu hâle getirilecek biçimde değerlendirilmiştir. Uygulanması planlanan temel çözüm önerileri ve stratejileri aşağıda sıralanmıştır:
• Strateji 1: Öğretim Görevlisi kapasitesini artırmak,
• Strateji 2: Öğretim Görevlilerine gerekli hizmet içi eğitimleri aldırmak,
• Strateji 3: Ders anlatım tekniklerini görsel-işitsel araçlarla desteklemek,
• Strateji 4: Bölümün fizikî ve teknolojik donanımını güçlendirmek,
• Strateji 5: Bölümdeki Akademik personele Fulbright, Erasmus, Farabi gibi değişim programları ile destekleyerek yabancı dillerini geliştirmeleri için gerekli imkânlar sağlamak,
• Strateji 6: Eğitim öğretim faaliyetlerinin kalitesini artırmak amacıyla bilimsel çalışma ve projelere ağırlık vermek,
• Strateji 7: Ulusal-uluslararası bilimsel etkinlikler düzenlemek,
• Strateji 8: Ulusal-uluslararası sempozyum ve kongrelere katılımları artırmak,
• Strateji 9: İç ve dış paydaşlarla ilişkilerin geliştirilmesine yönelik yeni faaliyetler oluşturmak,
• Strateji 10: Öğrenciler ve mezunlarla ortak faaliyetler yapmak.